Khamis, 25 Ogos 2011

Nostalgia Ramadhan

Assalamualaikum...

Terkenang - kenang nostalgia berpuasa di kampung masa aku kecik2 dulu..mmg best giler ah..mesti korang tak percaya cerita aku ni kan..aku ni kan anak orang miskin..anak nelayan..bukannya anak orang kaya apatah lagi anak VVIP ke..

Mak aku seawal pkl 3pagi dah bangun dah sbb masak guna kayu api.. sian mak aku..sbb tu aku selalu cuba nak bahagiakan mak aku..
Selalunya aku takde lah bangun menolong pun. aku lg banyak membuta aje..nnti dah siap masak...tau2 ayah aku kejut suruh makan aje..tu pun menonggeng - nonggeng aku nak bangun..lauk pun sempoi2 aje..lauk orang semekin... mana ada bestnya kan..jgn mimpi ler nak teguk air milo ke..oren jus ke..huhuh..air wajib mesti air kopi..wallah ..itu lah yg paling sedap bagi aku sehingga sekarang..kalau balik kmpung mesti minta mak aku buat air kopi..terbaikkk punyer..

Pagi2 nanti mak aku tanak nasi dulu..lps tu masak ataupun panas2kan lauk je..dapur kayu mak aku kat luar..berani kan mak aku...kalau aku mesti aku takut punyer..mesti aku masak sambil terkencing2..wakakaka..yelah mana tau ada pontianak ke tiba2 je senyum depan aku sambil mengilai - ngilai..eee seraammm



Kalau nak menggulai ke..mlm2 mak aku sibuk mengukur kelapa..nak masak lemak lomak cili api ke..dapnyerr..tapi yg salutenya , mak aku tak pernah mengadu keletihan..kalau aku maunya dan membebel sbb pinggang rasa mcm nak putus..



Lepas tu sibuk nak menggiling lada lagi..nak buat sambal la..dah perut orng melayu maunya demam kalau tak dapat makan sambal..nanti mak aku buat sambal udang campur belimbing buluh..perrhhh..menjilat jari beb..




Bila dah siap masak2 nanti..mak aku pun masak air pulak.. buat air kopi..sampai sekrang mak & ayah aku tetap setia dgn kopi cap tupai..memang besttt...kopi2 lain x dpt menandinginya...



Janganlah korang ingat aku pemalas sangat sampai takde menolong lansung..selalunya bab2 berkemas, cuci2 pinggan tu aku tolonglah..sian mak aku..penat dia..lagipun petang2 balik sekolah ke..aku tolong mak & ayah aku cari kayu api kat belakang rumah..nak patah tau tulang bahu aku ni angkat kayu..korang ada ke rasa macam aku ni...korang anak VVIP mesti tak denyerr merasa macam mana aku rasa kan..unutung sabut timbul , untung batu batu tenggelam terus...eehhh..apa aku merepek ni hah..

Kemudian2 tu bila ayah aku dah kaya sikit..sikit jelah..dpt la beli dapur minyak tanah..tapi mak aku jarang guna, sbb mak aku kat tak sedap la..dapur kayu gak besttt..



Okay nnti aku citer pasal lauk2 mak aku lak ya..next entry la ya..maleh la nak taip lg..tgn dah lotih da..lg pun aku seram je duk dlm bilik ni sensorang..mana tau ada hantu tgh dok usha aku..kembang semacam je tengkuk aku nih..daahh

Tiada ulasan:

Template by:

Free Blog Templates