Wednesday, January 30, 2013

Damar Yang Berdamar


Apa itu damar?

Damar adalah sejenis serbuk yang digunakan oleh ayah untuk menampal perahu yang bocor

Selalunya bila perahu ayah bocor ayah akan bercuti dari ke sungai

Nanti ayah akan beli serbuk damar dan dibancuh dengan minyak gas...bancuhan ini ayah panggil gegala.

Gegala ni warnaya hitam seperti dodol..perghhh kalau dodol sedap la sikit nak makan

Lepas bancuhan dah siap , saya dan ayah akan sama - sama terbalikkan perahu

See...saya yang baru belasan tahun..gadis sunti pulak tu...dah boleh tolong ayah terbalikkan perahu...percayalah...ni takde makan muntah hantu air untuk jadi kuat macam  cerita Badang tu ya

Kemudian seleps berhempas pulas terbalikkan perahu sampai nak putus urat kentut ..buasir pun macam nak terkeluar dah...proses menampal perahu pun bermula...aku lebih banyak curi tulang dari membantu sebab bau gegala tu busuk..nanti dalam - dalam kuku habis hitam..nanti kawan - kawan ejek saya pengotor..huhuhh...arghhh dorang tak tahu apa yang saya lalui..

Berjemur di tengahari yang panas, dah la takde guna sunblock. Nanti muka jadi hitam dan bila senyum gigi aje yang nampak..dah macam Dayang Senandung pulak..lepas tu nanti berharap nak cium kodok supaya boleh kawin dengan anak raja...kuikui

Bila dah siap gegala perahu, kena biarkan dua tiga hari supaya gegala boleh kering

Lepas dua tiga hari, kami datang balik ke pengkalan dan kena terbalikkan semula perahu tu..

Kalau masih ada air yang masuk kena ulangi balik proses yang sama..aduhaiiiii

Tapi tak boleh mengeluhkan, kena kuatkan semangat unutk teruskan kehidupan.

Sekian catatan kali ini seorang anak nelayan yang berjiwa kental ini...hehehe perasan betul


















No comments:

Template by:

Free Blog Templates